NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
الْمِنْهَالِ
حَدَّثَنَا
يَزِيدُ
يَعْنِي
ابْنَ زُرَيْعٍ
حَدَّثَنَا
رَوْحُ بْنُ
الْقَاسِمِ
عَنْ
سُهَيْلٍ
عَنْ سُمَيٍّ
عَنْ أَبِي
صَالِحٍ عَنْ
أَبِي
هُرَيْرَةَ
قَالَ قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
مَنْ قَالَ
حِينَ يُصْبِحُ
سُبْحَانَ
اللَّهِ
الْعَظِيمِ
وَبِحَمْدِهِ
مِائَةَ
مَرَّةٍ
وَإِذَا
أَمْسَى كَذَلِكَ
لَمْ يُوَافِ
أَحَدٌ مِنْ
الْخَلَائِقِ
بِمِثْلِ مَا
وَافَى
Hz. Ebu Hureyre:den
(rivayet edildiğine göre) Rasûlullah (s.a.v.) şöyle buyurmuştur:
"Her kim sabahleyin
yüz defa sübhanellahilazim ve
bihamdih (: Ulu Allah'ı hamdiyle beraber tenzih ederim), derse ve akşamleyin de aynı şekilde hareket ederse onun
elde ettiğinin bir benzerini yaratıklardan hiçbiri elde edemez"
İzah:
Buhari, daeva; Muslin,
zikir; Tirmizî daevât; İbn Mace. edeb: Muvalla, Kur'ân ; Ahmet b. Hanbel, II,
302.
Hadis-i şerite geçen
yüz adedi ziyadeyi iptal eden ve bu sebeple namaz rekatlarının sayısı gibi
riayeti gereken hudut değildir. Hadis mutlaktır, binaenaleyh duayı arka arkaya
yüz defa okumakla ayrı ayrı zamanlarda okunması arasında bir fark yoktur.
Fakat duanın tesirini gün boyu görebilmek için sabahleyin hepsini birlikte
yapmak daha faziletlidir.
Rivayetlerin zahirine
bakılırsa teşbihin (Sübhanellah demenin) tehlil-den (lâ ilaha illallah
demekten) daha faziletli olduğu anlaşılır. Fakat Kadı Iyaz tehlilin daha
faziletli olduğunu söylemiştir. Nitakim bu kavli te'yid eden rivayetler de
vardır. Bazıları tehlilin ism-i a'zam olduğunu söylemişledir.